portfiume
portfiume
Szavazás
A tenger és a gazdaság közép-euórpai vonatkozásairól ad helyzetképet a blog:
Ismered a http://atenger.blog.hu/ oldalt?

Igen
Most klikkeltem rá
Még nem, de máris nézem :)
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Egyéb olvasnivaló a neten
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
4. ALPOK-DUNA-ADRIA
4. ALPOK-DUNA-ADRIA : Magyar tengerhajózási vállalatok 1900-1918

Magyar tengerhajózási vállalatok 1900-1918

  2006.11.13. 11:44

Magyar tengerhajózási vállalatok 1900-1918

 

Magyar tengerhajózási vállalatok 1900-1918

 

 

Készítette: Nyeste Júlia

 

             I.      1900 és 1918 között alakult magyar tengerhajózási vállalatok:

 

1. Gerbaz Testvérek, Fiume                                                                                  (1900-1907)

2. Cossulich Lajos, Fiume                                                                                     (1900-1909)

3. Magyar Horvát Szabadhajózási RT, Fiume                                                 (1900-1920)

4. Danubius Hajó- és Gépgyár Rt. bergudi üzeme, Fiume                                   (1906-1911)

5. Whitehead és Tsa. Torpedó- és Gépgyár, Fiume                                             (1908-1920)

6. Magyar Bank és Kereskedelmi RT., Budapest                                               (1909-1919)

7. Dávid János és Társai, Fiume                                                                           (1910-1920)

8. Dr. gróf Bayer-Krucsay Dezső, Fiume                                                            (1910-1914)

9. Grünhut és Tsa., Fiume                                                                                      (1911-1914)

10. Pajkurich Ede & Társai, Fiume                                                                       (1911-1920)

11. Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT. Fiume                  (1911-1920)

12. Riboli Alfonz, Fiume                                                                                        (1911-1921)

 

 

1. Gerbaz Testvérek, Fiume,  1900-1907

 

PALERMO /1900

PALERMO típusú egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

INDEFICIENTER /1901

INDEFICIENTER típusú, egycsavaros tengeri áruszálító gőzhajó

 

 

2. Cossulich Lajos, Fiume (1900-1909)

 

Hajónév/Szolgálatba áll

Besorolása

PECINE /1900

INDEFICIENTER típusú, egycsavaros tengeri áruszálító gőzhajó

 

Az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási RT. 1920 decemberében teljes egészében átadta hajóit és hajózási üzemét a trieszti Cossulich testvéreknek. (lsd. 7. oldal)

 

3. Magyar Horvát Szabadhajózási RT, Fiume (1900-1920)

 

A századfordulón, a szabadhajózást és az új hajók vásárlását támogató törvények elfogadását követően, több szabadhajózást folytató társaság alakult. Az egyik ilyen a Magyar-Horvát Szabadhajózási RT. volt Fiume székhellyel. A társaság hajóin főleg „fiumano”-k és dalmaták dolgoztak és ez volt jellemző igazgatóságára is, annak ellenére, hogy az állam a vele szerződésben lévő társaságokra nagy összegeket fordított. A vállalatot működése során veszteségek is érték:

·        1902. Ausztrália közelében elmerült a társaság ZVIR gőzöse

·        1903. Az Indiai-Óceánon eltűnt a KLEK gőzös.

 

A háború után Fiume soknemzetiségű polgárai a város szabad státusában reménykedtek, de hamarosan nagyot kellett csalódniuk, ugyanis a két aspiráns az addigra összeállt SHS Királyság és az Olasz Királyság között öldöklő küzdelem kezdődött a város birtoklásáért. A Fiumara folyó keleti oldala a Baross-kikötővel az új horvát államalakulaté, nyugati oldala pedig az Olasz Királyság része lett. A volt Magyar-Horvát Szabadhajózási RT megmaradt egységei először olasz lobogót húztak fel, majd 1924-ben nevüket megváltoztatták és az új horvát államalakulat ellenőrzése alá kerültek.[1]

 

Hajónév/Szolgálatba áll

Besorolása

OLGA /1900

OLGA típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

ZVIR /1900

ZVIR típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

KLEK /1901

KLEK típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

PLITVICE /1902

KLEK típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

DUNAV /1903

KLEK típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

BUDA /1904

KLEK típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

ZVIR /1912

ZVIR (2.) típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

 

 

4. Danubius Hajó- és Gépgyár Rt. bergudi üzeme, Fiume (1906-1911)

 

Hajónév/Szolgálatba áll

Besorolása

DANUBIUS /1908

DANUBIUS típusú kikötői vontató

 

 

5. Atlantica Tengerhajózási RT, Fiume (1907-1920)

 

A századfordulóra a fiumei kikötő kiépítése már a végéhez közeledett:

  • Több kilométernyi rakpart szolgált a hajók kikötésére
  • Daruk tucatjai segítették a ki- és berakodást
  • A rakpartokon villanyvilágítás működött.
  • Hajógyárak álltak rendelkezésre úszó és szárazdokkal
  • Kiépültek a tengerhajózás, a tengeri kereskedelem egyéb háttérintézményei is, a tengerészképzésig bezárólag.

A magyar állam több milliárd koronát áldozott tengeri kijárójának, tengerészetének, tengermelléki és tengerentúli kereskedelmének fejlesztésére.

Az Atlantica Tengerhajózási RT. Budapesten, fiumei üzletigazgatósággal, hét 5-6000 tonnás hajóval alakult meg. A társaság már kezdettől arra törekedett, hogy csak magyar tiszteket alkalmazzon, és a személyzet nagy része is csak magyarokból állt. A társaság igazgatótanácsa és felügyelő bizottsága kizárólag magyarokból tevődött össze.

A fegyverszünet idején az Atlantica RT 5 hajója állomásozott az Adrián. A győztesek a Népszövetség fehér- kék- fehér lobogójára cserélték a felbomlott Monarchia közös kereskedelmi lobogóját. Az olasz elkötelezettségű Atlantica is az olasz lobogót húzott fel árbocaikra.

Az Atlantica RT. az olasz kormánnyal 1924 márciusában kötött külön egyezménye alapján Fiumana S.A.N. névvel leányvállalatot alapított, s megmaradt 6 hajóját csak ekkor keresztelte át. A hajók vételárát tíz év alatt kellett volna törleszteniük, ami azt jelentette, hogy saját hajóikat újra meg kellett vásárolniuk az olasz kormánytól. Gőzöseiket (BUDAPEST, DANUBIO, ALBERTO FASSINI, IUMANA, UNGHERIA és ATLANTICA) 1930-ban adták el, utána az egész Atlantica Trust felszámolt.

Rákos Lajos és Radán Alfréd kapitányok bábáskodása mellett 1928 elején a Barta testvérek kezdeményezésére Magyar Lloyd néven alapítottak társaságot a trieszti Topi család és a Bazzini Richárd fiumei kereskedő-szállítmányozó bevonásával. Ők a Fiumana hajóit szerették volna visszahozni magyar lobogó alá, azonban ez akkor nem valósulhatott meg, mert nem sikerült adómentességet kapniuk.[2]

 

Hajónév/Szolgálatba áll

Besorolása

MORAWITZ /1907

MORAWITZ típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

POLLACSEK /1907

GRÓF SERÉNYI BÉLA típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

GRÓF SERÉNYI BÉLA /1907

GRÓF SERÉNYI BÉLA típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

MAGYARORSZÁG /1907

MORAWITZ típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

SZTERÉNYI /1907

GRÓF SERÉNYI BÉLA típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

KOSSUTH FERENCZ /1907

ZETA típusú kikötői vontató

TENGER /1910

TENGER típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

ATLANTICA /1911

GRÓF KHUEN HÉDERVÁRY típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó (lsd.: melléklet 1.)

BUDAPEST /1911

BUDAPEST/1911 típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

FIUME /1911

BUDAPEST/1911 típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó (lsd.: melléklet 2.)

GRÓF KHUEN HÉDERVÁRY /1911

GRÓF KHUEN HÉDERVÁRY típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó (lsd.: melléklet 3.)

HUNNIA /1911

HUNNIA típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

POLNAY /1912

GRÓF SERÉNYI BÉLA típusú, egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

TÖRÖK /1912

TÖRÖK/1883 típusú gőzüzemű csavaros vontatóhajó

VIHAR /1914

TATÁR/1914 típusú vontató motorhajó

TATÁR /1914

TATÁR/1914 típusú vontató motorhajó

SZONDY /1916

TOLNA típusú oldalkerekes vontató gőzhajó (lsd.: melléklet 4.)

SZELLŐ /1916

SZELLŐ típusú tengeri motoros vitorláshajó

HULLÁM /1916

HULLÁM típusú tengeri motoros vitorláshajó

ORKÁN /1916

ORKÁN típusú tengeri motoros vitorláshajó

ŐRSZEM /1917

ŐRSZEM típusú egycsavaros tengeri áruszállító gőzhajó

ZÁPOR /1917

ZÁPOR típusú tengeri motoros vitorláshajó

LUCY /1918

Még nem regisztrált szolgálati motorhajó

 

 

6. Whitehead és Tsa. Torpedó- és Gépgyár, Fiume (1908-1920)

 

WHITEHEAD /1883

DANUBIUS típusú kikötői vontató

 

 

7. Magyar Bank és Kereskedelmi RT., Budapest (1909-1919)

 

MAGYAR /1912

irodalom: paparnet.hu

 
Tengerészeti tanulmányok
 
A fiumei tengerhajózás
 
Trianon utáni magyar tengerészet
 
Tengerészet 1945 után
 
Európai háttér
 
Szemináriumok
 
Letölthető háttérképek
 
K É P T Á R
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal