portfiume
portfiume
Szavazás
A tenger és a gazdaság közép-euórpai vonatkozásairól ad helyzetképet a blog:
Ismered a http://atenger.blog.hu/ oldalt?

Igen
Most klikkeltem rá
Még nem, de máris nézem :)
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Egyéb olvasnivaló a neten
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
3. F I U M E (referátumok)
3. F I U M E (referátumok) : A fiumei kikötő jelentősége, fejlődésének első szakasza

A fiumei kikötő jelentősége, fejlődésének első szakasza

  2006.11.07. 10:10

A Fiumei kikötő átalakításának kora egybeesik a gőzhajók nagyarányú fejlődésével és a vitorláshajók rohamos visszaszorításával.

készítette: Takács Orsolya

 

A Fiumei kikötő átalakításának kora egybeesik a gőzhajók nagyarányú fejlődésével és a vitorláshajók rohamos visszaszorításával.

Fiume vitorláshajózása és hajóépítése, mely a parti lakosságnak rendszeres munkát és jövedelmet biztosított és vagyonhoz juttatta őket, hanyatlásnak indult.

1840-1859-ig Fiuméban 12-35 hajó épült évente. Még 1862-ben 12 hajóépítő telep volt 150 munkással, a 70-es évektől kezdve a kikötő és pályaudvar kiépítésének előrehaladásával háttérbe szorultak és 1863-ban az utolsó is megszűnt.

1871-ben hajó- és gépgyár is létesült Fiuméban (Stabilimento Tecnico  Fiumano), de a gyár segély hiányában megszűnt.

 

A múlt század elején Fiume hajóforgalma főrészt osztrák, dalmát kikötőkre szorítkozott ( összes forgalom 80%-a). Az olasz kikötőkkel is élénk forgalmat bonyolított, s ezeken kívül  még angol, görög, török, orosz hajó fordult meg évenként.

 

A kikötő forgalma folyamatosan emelkedett és a távolabb fekvő országokkal is összeköttetéseket létesített. 1820-ban már 2 svéd-norvég hajó is befutott rakománnyal. A forgalom kezd kiterjedni Franciaország középtengeri kikötőire, Portugálra és gyarmataira, sőt a Fekete-tengerre is. 1838 június 10-én jelenik meg a kikötőben az első gőzhajó, az első kereskedelmi gőzös pedig 1841-ben. Az osztrák és dalmát kikötőkkel rendszeres gőzhajójáratokat indítottak meg. 1838-ban alakult meg az osztrák Lloyd gőzhajózási társaság.

 

1845-ben már Brazíliába, Argentínába és Chilibe is vitt rakományt két vitorláshajó, s a gőzhajóforgalom emelkedésnek indult. Fiume a hamburgi, brémai és más német kikötőkkel is forgalmi összeköttetésbe lépett. Tenger hajózása a múlt század ötvenes éveinek legelején már egész Európát felöleli, kiterjed Afrikára, Ázsiára és Amerikára is. A gőzösöknek ekkor csekély szerep jutott, 1860-ban kikötőnk hajóforgalmában 10%-kal szerepelnek. A 60-as évek vége felé a gőzösök nagyobb tért foglalnak Fiume hajóforgalmában.

 

Az 1894. és 1903. évi adatok szerint Fiume hajóforgalma elmarad Európa többi kikötőjétől, de ha figyelembe vesszük Fiume kedvezőtlen földrajzi fekvését és azt, hogy csak 30 éves múltra tekinthet vissza, érthetőbbé válik. 1871-ben a magyar kormány átveszi a tengerészeti ügyek intézését az osztrák kormánytól, ekkor egyetlen kis parthajózási gőzös és 386 vitorláshajó volt beiktatva. A magyar tengermellék forgalmának túlnyomó részét ezen hajók látták el, melyek a világtengereken is közlekedtek. A fiumei forgalom ellátásában már jelentékeny szerepet játszottak az osztrák Lloyd gőzösei, melyek a magyar forgalmat is kiszolgálták. 1876-ban a kormány szerződést kötött a Glynn-féle liverpooli gőzhajózási vállalattal, mely kötelezte magát, hogy havonként egy járatot fog Fiume és Liverpool között olasz kikötők érintésével biztosítani és ezért évi 25ezer forint segélyt kap az államtól. A járatok 1877-ben indultak meg.

Mindeközben egy olyan hazai hajózási váll. vált szükségessé, mely minden idegen befolyástól függetlenül, csak a hazai forgalmi érdekeket szolgálja.

 

A kormány 1880 ápr. 10-én az angol és osztrák gőzhajó-tulajdonosoktól alapított Adria Steamship Company-val szerződést kötött a nyugat-európai hajójáratok ellátására. A társaság évi 150ezer forint állami segély ellenében kötelezte magát, hogy 1880 jan. 1-től kezdve 5 éven át évenként legalább 150 gőzhajójáratot fog Fiume és a nyugat-európai kikötő között fenntartani. 1881 végéig részvénytársasággá kell alakulnia, mely 1881 dec. 21-én az Adria Magyar Tengerhajózási Társaság megalakulásával meg is történt.

 

Eközben a gőzhajók szaporodásával a vitorláshajók száma csökkent. A kormány 1885-ben Fiuméban értekezletet hívott össze, melyen a vitorláshajó-tulajdonosok előadták panaszaikat és kívánságaikat, melyeket a kormány pénzügyi okok miatt nem talált megvalósíthatóknak. Az Adria társaság dolgai is válságosra fordultak.

A szomszédos partvidékkel, Dalmáciával, a szigetekkel, Isztriával, Olaszországgal való forgalmunkat kizárólag vitorláshajók látták el. Kis parthajózási gőzös csak 2 volt.

 

A kormányt rávezette a parthajózás segélyezésére. Schwartz Lipót, zágrábi vállalkozóval szerződést kötöttek Fiume és Velence gőzhajóval történő összeköttetéséről. A Lloyd társasággal kötött szerződés értelmében a Fiume- Dalmácia összeköttetés ellátását hazai gőzhajózási vállalatokra bízták.

 

 
Tengerészeti tanulmányok
 
A fiumei tengerhajózás
 
Trianon utáni magyar tengerészet
 
Tengerészet 1945 után
 
Európai háttér
 
Szemináriumok
 
Letölthető háttérképek
 
K É P T Á R
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal