A fiumei kikötő jelentősége, fejlődésének első szakasza
2006.11.07. 10:10
A Fiumei kikötő átalakításának kora egybeesik a gőzhajók nagyarányú fejlődésével és a vitorláshajók rohamos visszaszorításával.
készítette: Takács Orsolya
A Fiumei kikötő átalakításának kora egybeesik a gőzhajók nagyarányú fejlődésével és a vitorláshajók rohamos visszaszorításával.
Fiume vitorláshajózása és hajóépítése, mely a parti lakosságnak rendszeres munkát és jövedelmet biztosított és vagyonhoz juttatta őket, hanyatlásnak indult.
1840-1859-ig Fiuméban 12-35 hajó épült évente. Még 1862-ben 12 hajóépítő telep volt 150 munkással, a 70-es évektől kezdve a kikötő és pályaudvar kiépítésének előrehaladásával háttérbe szorultak és 1863-ban az utolsó is megszűnt.
1871-ben hajó- és gépgyár is létesült Fiuméban (Stabilimento Tecnico Fiumano), de a gyár segély hiányában megszűnt.
A múlt század elején Fiume hajóforgalma főrészt osztrák, dalmát kikötőkre szorítkozott ( összes forgalom 80%-a). Az olasz kikötőkkel is élénk forgalmat bonyolított, s ezeken kívül még angol, görög, török, orosz hajó fordult meg évenként.
A kikötő forgalma folyamatosan emelkedett és a távolabb fekvő országokkal is összeköttetéseket létesített. 1820-ban már 2 svéd-norvég hajó is befutott rakománnyal. A forgalom kezd kiterjedni Franciaország középtengeri kikötőire, Portugálra és gyarmataira, sőt a Fekete-tengerre is. 1838 június 10-én jelenik meg a kikötőben az első gőzhajó, az első kereskedelmi gőzös pedig 1841-ben. Az osztrák és dalmát kikötőkkel rendszeres gőzhajójáratokat indítottak meg. 1838-ban alakult meg az osztrák Lloyd gőzhajózási társaság.
1845-ben már Brazíliába, Argentínába és Chilibe is vitt rakományt két vitorláshajó, s a gőzhajóforgalom emelkedésnek indult. Fiume a hamburgi, brémai és más német kikötőkkel is forgalmi összeköttetésbe lépett. Tenger hajózása a múlt század ötvenes éveinek legelején már egész Európát felöleli, kiterjed Afrikára, Ázsiára és Amerikára is. A gőzösöknek ekkor csekély szerep jutott, 1860-ban kikötőnk hajóforgalmában 10%-kal szerepelnek. A 60-as évek vége felé a gőzösök nagyobb tért foglalnak Fiume hajóforgalmában.
Az 1894. és 1903. évi adatok szerint Fiume hajóforgalma elmarad Európa többi kikötőjétől, de ha figyelembe vesszük Fiume kedvezőtlen földrajzi fekvését és azt, hogy csak 30 éves múltra tekinthet vissza, érthetőbbé válik. 1871-ben a magyar kormány átveszi a tengerészeti ügyek intézését az osztrák kormánytól, ekkor egyetlen kis parthajózási gőzös és 386 vitorláshajó volt beiktatva. A magyar tengermellék forgalmának túlnyomó részét ezen hajók látták el, melyek a világtengereken is közlekedtek. A fiumei forgalom ellátásában már jelentékeny szerepet játszottak az osztrák Lloyd gőzösei, melyek a magyar forgalmat is kiszolgálták. 1876-ban a kormány szerződést kötött a Glynn-féle liverpooli gőzhajózási vállalattal, mely kötelezte magát, hogy havonként egy járatot fog Fiume és Liverpool között olasz kikötők érintésével biztosítani és ezért évi 25ezer forint segélyt kap az államtól. A járatok 1877-ben indultak meg.
Mindeközben egy olyan hazai hajózási váll. vált szükségessé, mely minden idegen befolyástól függetlenül, csak a hazai forgalmi érdekeket szolgálja.
A kormány 1880 ápr. 10-én az angol és osztrák gőzhajó-tulajdonosoktól alapított Adria Steamship Company-val szerződést kötött a nyugat-európai hajójáratok ellátására. A társaság évi 150ezer forint állami segély ellenében kötelezte magát, hogy 1880 jan. 1-től kezdve 5 éven át évenként legalább 150 gőzhajójáratot fog Fiume és a nyugat-európai kikötő között fenntartani. 1881 végéig részvénytársasággá kell alakulnia, mely 1881 dec. 21-én az Adria Magyar Tengerhajózási Társaság megalakulásával meg is történt.
Eközben a gőzhajók szaporodásával a vitorláshajók száma csökkent. A kormány 1885-ben Fiuméban értekezletet hívott össze, melyen a vitorláshajó-tulajdonosok előadták panaszaikat és kívánságaikat, melyeket a kormány pénzügyi okok miatt nem talált megvalósíthatóknak. Az Adria társaság dolgai is válságosra fordultak.
A szomszédos partvidékkel, Dalmáciával, a szigetekkel, Isztriával, Olaszországgal való forgalmunkat kizárólag vitorláshajók látták el. Kis parthajózási gőzös csak 2 volt.
A kormányt rávezette a parthajózás segélyezésére. Schwartz Lipót, zágrábi vállalkozóval szerződést kötöttek Fiume és Velence gőzhajóval történő összeköttetéséről. A Lloyd társasággal kötött szerződés értelmében a Fiume- Dalmácia összeköttetés ellátását hazai gőzhajózási vállalatokra bízták.
|