Fiume történetének vázlata
2006.11.07. 10:09
Fiume történetének vázlata
készítette: Kozéky Katalin
FIUME TÖRTÉNETE
o az O-M. Mon. szárazföldi hatalomként él a köztudatban, de nem volt elzárva a tengerektől
o Isztriai-fsz., Horváto. tengerpartjai és Dalmácia jelentették a Mon. tengeri kijáratait
o az Adriai-t. partvidéke adott otthont a közös haditengerészetnek + itt helyezkedtek el a keresk.-i hajózással kapcsolatos fontos kikötők is, pl. Trieszt, Rovigno, Pola, Fiume, Spalato, Raguza
o a közös haditengerészet szempontjából a legf. Trieszt, Fiume és Pola voltak, kapcs.-ot teremtettek a világkeresk.-hez
o magyar szempontból Fiume volt a legf.: 1. a kiegyezés után magyar közigazgatás alá tartozott, 2. tengeri kapu, amelyen át élénk keresk.-i forgalom bonyolódott le
Fiume története:
o az ókorban nem volt jelentős szerepe,
o a középkorban F. és környéke a tenger irányába terjeszkedő Magyar Királyság érdekkörébe került, a 14.sz.-ban Habsburg birtok lett; fejlődését akadályozta, hogy a Habs.-ok Triesztet részesítették előnyben
o Mo.-on véget ért a török hódoltság kora, próbáltak bekapcs. a tengeri keresk.-be ÞF. fejlődése (a XV. sz.-ban csak egy az Adriai-t. partján fekvő kikötővároskák közül, a XVII. sz. végétől egy nagy területű ország legfőbb kikötőjévé válik)
o Mária Terézia az 1770-es években Mo.-hoz csatolta Þmegnyílt az út a magyar mg.-i termékek előtt
o az akkor még kicsi Fiume képtelen volt egyedül lebonyolítani a rá háruló terheket ÞII. József hozzácsatolt szomszédos területeket ®Magyar Tengerpart; a napóleoni háborúk idején rövid ideig fra. megszállás alá került, Ferenc csász. és király 1822-ben állította vissza
o Fiumében a magyar uralom 2. időszaka 1848-ig tartott: a kikötő és a város fejlesztése (pl. Buda – Fiume vasútvonal), keresk. Olaszo.-val, Frao.-val és Spanyolo.-val
o a forr. és szab.harc idején megszállják Jellasics csapatai, és Horváto.-hoz kerül ®tüntetések, Mo.-hoz akartak tartozni (a lakosság zöme nem magyar, de a gazd.-i érdekek ezt diktálták) Þ1870. Ferenc József Mo.hoz csatolja (ideiglenes kormányzást vezet be, Fiume élére kormányzót nevez ki, aki a magyar-horvát tengerpart egészén irányítja a tengerészeti ügyeket)
o fejlődés, az I. vh. kezdetére az Adriai-t. legfontosabb kikötőinek egyike
Fiume kulturális élete
o 2 legfontosabb tisztképző intézet: Magyar Királyi Tengerészeti Akadémia, Császári és Királyi Haditengerészeti Akadémia
o rengeteg folyóirat jelent meg, pl. Fiume, Magyar Tengerpart, Fiumei Estilap, A Tengerpart, Kivándorlási Értesítő ®százezrek vándoroltak ki, legtöbben Amerikába, sosem tértek vissza
o állandó be-és kivándorlás Þa századfordulóra a nem magyar anyanyelvűek többségben (1880-ban kb. 25%, 1900-ra 44%), a többség osztrák, utánuk olaszok
o Fiume vetélytársa Trieszt volt, 1918-ig Ausztria legfontosabb kikötővárosa volt
o a közös haditengerészet központi kikötője Pola (a Mon. 3. legjelentősebb kikötője) ®mesterségesen, katonai célból létrehozott tengerparti város, alig található adat a történetéről; 1850-től a Mon. fő hadikikötője, egyszerre keresk.-i és hadikikötő
A magyarság hozzáállása a tengerpart, a tenger világához
o a magyar gazd. világkereskedelmi kapuját látták benne
o a Mon. 1881-ben 104 kikötővel rendelkezett, 11 esett Mo. területére, Dalmáciára (jogilag Mo.-hoz tartozott) 55
o Mo. a tengeri keresk.-be csak a kiegyezést követő évtizedekben kapcs. be
o Fiume fellendülését Mo. gyarapodásának, felemelkedésének köszönhette (1867 után)
|