portfiume
portfiume
Szavazás
A tenger és a gazdaság közép-euórpai vonatkozásairól ad helyzetképet a blog:
Ismered a http://atenger.blog.hu/ oldalt?

Igen
Most klikkeltem rá
Még nem, de máris nézem :)
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Egyéb olvasnivaló a neten
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
1945-2000
1945-2000 : Áttekintés

Áttekintés

  2006.08.14. 15:18

A háború utáni újjáépítés, a magyar tengerészet újbóli felvirágzása

 

A háború után megindult az újjépítés. Rekordgyorsasággal készültek el a József Attila és az Ady Endre úszodaruk a Duna-hidak kiemelésére. Mindemellett a szovjet jóvátétel óriási terheket rótt az országra, s ebből a Ganz hajógyár is köztudomásúan kivette részét.

1947. július 10: leégett a Ganz hajóműhelye. Akkor szabotázsról beszéltek, és egy hónapon belül itt kezdték meg a hároméves tervet. A műhely őrült tempóban épült fel. A Szovjetúnióból bőven érkezett megrendelés, igaz kezdetben még a jóvátételt kellett kinyögnie ennek a vállalatnak is.

A világháború után a magyarországi hajógyártás újjáéledt. A szovjet jóvátételre épített hajók mellett csakhamar exportra is felkészültek. Az ötvenes évek egyik csúcsteljesítménye volt a lengyel megrendelésre épült Mazowce. A 400 személyes tengerjárót a Ganz, ill. akkori nevén a Georghiu Dej Hajógyár építette.

Az ötvenes évek végétől megindult a sikersorozat a Duna-tengerjárók tervezésével. Az 1958-ban elkészült Hazám, az 1964-ben vízre bocsátott Székesfehérvár, a Tokaj, Badacson, Csepel stb. Az export sem maradt el, 1959-ben Egyiptom számára kellett hajókat építeni, és 1962-ben át is adták a három tengerjárót és a három kikötői vontatót. Ezt követően az úszódaruk öregbítették tovább az újpesti hajógyár jó hírnevét. A gyárban készült úszódarukból a Szovjetúnió mellett Bulgária, Románia, Lengyelország, Líbia, Egyiptom, Szíria, Görögország, Kína, Brazíilia, Kuvait és Kuba is rendelt. Az említettek mellett az északi skandináv államok, Marokkó és Urugay is szerepelt a megrendelők között.

A sikertörténet sokáig tartotta magát. A nyolcvanas években Magyarország még majdnem harminc tengerjáróval rendelkezett. Azonban a kilencvenes évek kaotikus viszonyai közepette a hajózás helyzete őrölt tempóban hanyatlásnak indult. A neves Ganz gyár élére - ahol számos tengerjáró hajó is épült - felszámolóbiztost neveztek ki. 1993-1994-ben a gyár a tönk szélére jutott, ingatlanait is sorra elveszítette.

Mára Magyaország értékesítette összes tengerjáró hajóját. 2002-ben Kambodzsában elbontották a Vörösmatyt, és az azóta lezajlott próbálkozások rendre eredménytelenül végződtek. A Pannon Star és Pannon Sun nevű tengerjárókat pedig 2004 őszén az ÁPV Rt. eladásra ítélte. A hajókat Oroszországban gyártották, a "jóvátétel" részeként. Ezzel eltűnt a magyar lobogó a világ tengereiről.

Komoly próbálkozás volt még a 2002. januárjában aláírt szerződés Horvátországgal, melyban az 51%-os magyar tulajdonú Ganz Port Rijeka, a szójaterminál és a komoly magyar hitel segítségével Magyarország részt vesz a fiumei kikötő újjáépítésében. A megállapodá része volt az autópályaépítés is, Budapestről Fiuméig, valamint Eszék irányába. Előbbi az 5B, utóbbi az 5C helsinki folyosó rész lett volna. A tengerparttól a magyar határig már kész  az autópálya horvát szakasza, de Budapestet máig nem köti össze sztráda Fiumével. A megállapodás teljesítése elhúzódott, nemrégiben pedig Horvátország világbanki támogatást nyert a kikötő fejlesztésére. Remélhetőleg a kikötőfejlesztéseknek nem fognak áldozatul esni a Monarchia idejében felépült elsőrangú vasbetonszerkezetes raktárak. Ezek egyébként az akkori birodalom  első ilyen jellegű (értsd: vasbetonszerkezetes) raktárépületei voltak. Korábban műemléki védettséget élveztek, de sajnos ez megszűnt. Talán mégis bizakodhatunk abban, hogy ezek a kikötő szebb napjait, és felemelkedését megért épületek még láthatják az újabb modernizáció eredményeit is, és a part mentén hírdetik, vagy legalábbis emlékeztetik az idelátogató (magyarokat) a száz évvel ezelőtti kikötői építkezésekre.

Képek a közelmúltból:

1. Ez a Székesfehérvár nevű tengerjáró kerülte meg  Afrikát 1967-ben. Egyedülálló tettével egyértelműen beírta nevét a hajózás történetébe.

A hajó egyik kapitánya. Szimon Miklós, mint bizonyára a hajózás iránt érdeklődők tudják 2005. februárjában egy dunai hajón lelte halálát Katona Miklós szakíróval, a nagylelkű, fáradhatatlan gyűjtővel.

2. A szépséges Budapest:

A hajó Várnában épült, 1967-ben. Kecses hajó volt, melyen az említett Szimon kapitány is hajózott. A tengerjárót végül 1988-ban adta el a MAHART. Utolsó útjain rakétákat szállított.

3. A nyolcvanas évek egyik legnagyobb magyar hajója, az Ady:

A hajót a Szovjetúnióban építették, 1972-ben. Öt évvel később összeütközött a Nordwoge nevű hajóval. A vizsgálatok egészen 1991-ig eltartottak, mikor mindkét hajót hibásnak vélték. Két évvel később eladták. Utolsó parancsnoka ugyancsak Szimon kapitány volt.

4. A Szeged:

A hajó Budapesten épült 1962-ben. A hajó még a nyolcvanas évek legelején is használatban volt, de már nem a MAHART-nál, ugyanis már a hetvenes években értékesítették. Utolsó magyar parancsnoka Szentmiklósy Imre kapitány volt.

 

 
Tengerészeti tanulmányok
 
A fiumei tengerhajózás
 
Trianon utáni magyar tengerészet
 
Tengerészet 1945 után
 
Európai háttér
 
Szemináriumok
 
Letölthető háttérképek
 
K É P T Á R
 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!