A magyar tengerszet s a fiumei kikt
2006.11.07. 10:27
A magyar tengerszet 1888-1904
Gonda Bla: A magyar tengerszet s a fiumei kikt. Bp.,1906 p 95-111. alapjn ksztette:
Szntai Kata
2006.03.10.
1888. az osztrk-magyar Lloyddal fennll szerzds megjtsa
magyar cl: a Lloyd a magyar forgalom rdekeit szem eltt tartsa
osztrk cl: az eddig is magas szlltsi djaikat megemeljk

1890 vge a szerzdsbonts krdsnek felmerlse → 1891 a Lloyd szerz. felbontsa
az eddig a Lloydnak fizetett vi seglyt a magyar hajzs fejlesztsre fordtottk
rdemes volt az osztrk j viszony megtartsa, hajzsunk megersdse rdekben kt llam hajvllalatainak (Lloyd s Adria) egyttmkdse→ magyar s osztrk kormny 1891 szerzds → a Lloyd: Kelet s Indo-Kna, az Adria: pedig Nyugatot (- s Ny-Afrika) s szak-Amerikt ltta el, a brazliai jratokat egytt teljestettk, a Fekete-tenger semleges, Fiume rszre a Fiume-Konstantinpoly, Fiume-Smyrna, Fiume-Alexandria jratok (Lloyd), Trieszt rszre az Adria jratai
1891 j szerzds az Adrival (45%-kal tbb jrat) - vi 570,000 ft segly → innentl Adria magyar kirlyi Tengerhajzsi Rszvnytrsasg nven
1892. janur 1. Sverljuga Trsai fiumei + Krajacz s Trsa-fle zenggi trsasg = Magyar-Horvt Tengerhajzsi Rszvnytrsasg → Fiume-dalmciai s isztriai vonalon a szemlyi s kereskedelmi szllts
1892. janur 1. szerzds Schwarz Lipttal: a velencei s anconai sszekttets (export- s szemlyforgalom) biztostva legyen
1893 trvny a tengeri szabadhajzs llami seglyezsrl → beszerzsi segly s mrfldpnz
1892 Magyar-Horvt Tengerhajzsi Rszvnytrsasg tvette a fiume-buccari-i jratokat, j jratok Fiume s Brazza kztt → Fiume rendszeres kapcsolatba kerlt dalmt kiktkkel
1893 fiumei dokkvllalat a hajk ptsre s javtsra (nem tudta megszilrdtani a tengeri hajptst)
1894 a Magyar Folyam- s Tengerhajzsi Trsasg alaptsa → aldunai Vaskapuszablyozs befejeztvel jratok kiterjesztse Galatzig → sikerlt
1897 megalakult a Magyar Keleti Tengerhajzsi Rszvnytrsasg: az aldunai irnyba halad forgalom kiszolglsra
1897 szerzdst jtottak az osztrk kormnnyal, a Lloydhoz tartoztak: Kelet, Kelet-Afrika, India, Kna s Japn; az Adrihoz: a Nyugat (Olaszorszg, Mlta, Spanyol- s Franciaorszg, Nagy-Britannia, - s Ny-Afrika), Fekete-tenger semleges; Fiume, Triszt s Brazlia kzt felvltva biztostottak jratokat.
Adria trsasggal fennll szerzdsnk kiterjesztse → az eddiginl sokkal intenzvebb szolgltats (vi 472 jrat)
ezzel egy idben jelentsen emeltk a magyar, dalmt s isztriai parthajzsi jratok mennyisgt → 1901 Magyar-Horvt Trsasg vllalta jratainak kiterjesztst (208 gyorsjrat helyett 547, 2850 rujrata helyett 3397)
a fiume-velence-anconai jratok jrarendezse → Schwarz-fle vllalat a Magyar-Horvt Trsasghoz → 1901 megllapods: a trsasg a fiume-velencei s a fiume-anconai szemly- ill. rforgalm jratokat gyaraptja
tengeri szabadhajzs llami tmogatsnak trvnyhozsi rendezse: a beszerzsi seglyek emelse + a hazai forgalom rdekben fennll jratok tmogatsa
1904 szerzds a Cunard trsasggal (angol): llami tmogats nlkl elvllalta a kivndorlk szlltst Fiumbl New Yorkba → ezt a Fiume s az USA kzt kiptett jratot a tovbbiakban kihasznljk
a tengeri hajzs folyamatos fejldse → a magyar hajllomny talakulsa s fejldse, vitorlsok helyett gzsk
a magyar kormny tmogatta a hazai tengerhajzs fejlesztst, amennyire lehetett, de ez sajnos mg kevs volt (a magyar kormny a tengerhajzs tmogatsra vi 2,5 milli koront fordtott, Ausztria: tbb mint 12 milli koront, Olaszorszg: 20 milli lrt, Franciaorszg 50 milli frankot)
|