A fiumei kikt jelentsge, fejldsnek els szakasza
2006.11.07. 10:10
A Fiumei kikt talaktsnak kora egybeesik a gzhajk nagyarny fejldsvel s a vitorlshajk rohamos visszaszortsval.
ksztette: Takcs Orsolya
A Fiumei kikt talaktsnak kora egybeesik a gzhajk nagyarny fejldsvel s a vitorlshajk rohamos visszaszortsval.
Fiume vitorlshajzsa s hajptse, mely a parti lakossgnak rendszeres munkt s jvedelmet biztostott s vagyonhoz juttatta ket, hanyatlsnak indult.
1840-1859-ig Fiumban 12-35 haj plt vente. Mg 1862-ben 12 hajpt telep volt 150 munkssal, a 70-es vektl kezdve a kikt s plyaudvar kiptsnek elrehaladsval httrbe szorultak s 1863-ban az utols is megsznt.
1871-ben haj- s gpgyr is lteslt Fiumban (Stabilimento Tecnico Fiumano), de a gyr segly hinyban megsznt.
A mlt szzad elejn Fiume hajforgalma frszt osztrk, dalmt kiktkre szortkozott ( sszes forgalom 80%-a). Az olasz kiktkkel is lnk forgalmat bonyoltott, s ezeken kvl mg angol, grg, trk, orosz haj fordult meg venknt.
A kikt forgalma folyamatosan emelkedett s a tvolabb fekv orszgokkal is sszekttetseket ltestett. 1820-ban mr 2 svd-norvg haj is befutott rakomnnyal. A forgalom kezd kiterjedni Franciaorszg kzptengeri kiktire, Portuglra s gyarmataira, st a Fekete-tengerre is. 1838 jnius 10-n jelenik meg a kiktben az els gzhaj, az els kereskedelmi gzs pedig 1841-ben. Az osztrk s dalmt kiktkkel rendszeres gzhajjratokat indtottak meg. 1838-ban alakult meg az osztrk Lloyd gzhajzsi trsasg.
1845-ben mr Brazliba, Argentnba s Chilibe is vitt rakomnyt kt vitorlshaj, s a gzhajforgalom emelkedsnek indult. Fiume a hamburgi, brmai s ms nmet kiktkkel is forgalmi sszekttetsbe lpett. Tenger hajzsa a mlt szzad tvenes veinek legelejn mr egsz Eurpt felleli, kiterjed Afrikra, zsira s Amerikra is. A gzsknek ekkor csekly szerep jutott, 1860-ban kiktnk hajforgalmban 10%-kal szerepelnek. A 60-as vek vge fel a gzsk nagyobb trt foglalnak Fiume hajforgalmban.
Az 1894. s 1903. vi adatok szerint Fiume hajforgalma elmarad Eurpa tbbi kiktjtl, de ha figyelembe vesszk Fiume kedveztlen fldrajzi fekvst s azt, hogy csak 30 ves mltra tekinthet vissza, rthetbb vlik. 1871-ben a magyar kormny tveszi a tengerszeti gyek intzst az osztrk kormnytl, ekkor egyetlen kis parthajzsi gzs s 386 vitorlshaj volt beiktatva. A magyar tengermellk forgalmnak tlnyom rszt ezen hajk lttk el, melyek a vilgtengereken is kzlekedtek. A fiumei forgalom elltsban mr jelentkeny szerepet jtszottak az osztrk Lloyd gzsei, melyek a magyar forgalmat is kiszolgltk. 1876-ban a kormny szerzdst kttt a Glynn-fle liverpooli gzhajzsi vllalattal, mely ktelezte magt, hogy havonknt egy jratot fog Fiume s Liverpool kztt olasz kiktk rintsvel biztostani s ezrt vi 25ezer forint seglyt kap az llamtl. A jratok 1877-ben indultak meg.
Mindekzben egy olyan hazai hajzsi vll. vlt szksgess, mely minden idegen befolystl fggetlenl, csak a hazai forgalmi rdekeket szolglja.
A kormny 1880 pr. 10-n az angol s osztrk gzhaj-tulajdonosoktl alaptott Adria Steamship Company-val szerzdst kttt a nyugat-eurpai hajjratok elltsra. A trsasg vi 150ezer forint llami segly ellenben ktelezte magt, hogy 1880 jan. 1-tl kezdve 5 ven t venknt legalbb 150 gzhajjratot fog Fiume s a nyugat-eurpai kikt kztt fenntartani. 1881 vgig rszvnytrsasgg kell alakulnia, mely 1881 dec. 21-n az Adria Magyar Tengerhajzsi Trsasg megalakulsval meg is trtnt.
Ekzben a gzhajk szaporodsval a vitorlshajk szma cskkent. A kormny 1885-ben Fiumban rtekezletet hvott ssze, melyen a vitorlshaj-tulajdonosok eladtk panaszaikat s kvnsgaikat, melyeket a kormny pnzgyi okok miatt nem tallt megvalsthatknak. Az Adria trsasg dolgai is vlsgosra fordultak.
A szomszdos partvidkkel, Dalmcival, a szigetekkel, Isztrival, Olaszorszggal val forgalmunkat kizrlag vitorlshajk lttk el. Kis parthajzsi gzs csak 2 volt.
A kormnyt rvezette a parthajzs seglyezsre. Schwartz Lipt, zgrbi vllalkozval szerzdst ktttek Fiume s Velence gzhajval trtn sszekttetsrl. A Lloyd trsasggal kttt szerzds rtelmben a Fiume- Dalmcia sszekttets elltst hazai gzhajzsi vllalatokra bztk.
|