Trianon utn, az j vilghbor eltt
2006.08.10. 10:07
Tervek, lmok, vllalatok a kt vilghbor kztt
A fiumei magyar tengerhajzsi vllalatok, a kormnyzsg, a Tengerszeti Hatsg iratait, knyvtrait vonatra raktk, s a magyar hivatalnokok, gazdasgi szakemberek, tengerszek rendre megindultak Budapest fel. A kereskedelmi trsasgok mg egy ideig prblkoztak vagyonuk visszaszerzsvel, de mindhiba.
A rgi fiumei krkbl Polnay Jen, az egykori Atlantica vezrigazgatja jra megalaktotta hasonlnev cgt, s ht hajjval megjelent a nemzetkzi kereskedelemben. A hajk megfordultak a Fekete-tenger szovjet, romn s bolgr kiktiben, de megjelentek Amerikban is.
A trsasg 1927-ben tnkrement, de a magyar lobog ekkor sem tnt el a tengerekrl. 1928-ban hitelbenki tmogatssal jtt ltre a Keleti Rt., mely egyetlen hajval, a Honvddel hajzott, 1929-ig, mikor a gazdasgi vlsg elsprte a kis vllalkozst. A Honvdet egy olasz cg vsrolta meg. A Velencben l Burger Bernt, s az egyiptomi Pthy testvrek, Rkos Lajos s Kdr Ferenc sorsfordti tettei sokat lendtettek a helyzeten. Rkos hzta fel az els magyar lobogt a vilghbor utn, Kdr Budapestre hozta az Appolinarist. Ez is mutatja, hogy Magyarorszg a hbor utn kt ton is trekedett a tengerhajzsban jra teret nyerni.
A szmos prblkozs mellett a legismertebb Darnyi K. Istvn vllalkozsa lett. A Nmetorszgban l zletember 1929-ben vsrolta meg els hajjt, s a magyar lajstromba vetette fel. A harmincas vek elejn, amerikai mintra a skandinv orszgok is szesztilalmat rendeltek el. Darnyi j zletet ltva, rszt vett a szeszcsempszetben. Akciit addig folytatta, mgnem a svd kormny hivatalosan is tiltakozott Magyarorszgnl. Ekkor a csempszst abbahagyta.
E rvid let trsasgok mellett a harmincas vekben jtt ltre az Angol-Magyar Hajzsi Rt, a Neptun Rt. s ezekkel prhuzamosan a Duna-tengerhajzsi Rt. is. Ksrletek teht jcskn voltak. A magyar szakemberek kt vonalon prbltak eljutni a tengerhez. Egyik a fiumei kikt felhasznlsval a "hagyomnyos" tengerhajzsba trtn jbli bekapcsolds lett volna. A msik az j n. Duna-tengerhajzs. Elbbi gyben tbb olasz-magyar trgyalsra is sor kerlt, melyekrl mg fogunk szt ejteni. Utbbi gyben a csepeli kikt modernizlsval tettk le az alapokat.
Kdr Ferenc mr emltett s ismert tja utn a kormnyzat tmogatst nyjtott a Duna-tengerhajzsnak. 1934-ben az els Duna-tengerjr, a Budapest megkezdte tjait Isztambul fel.
Itt az els Duna-tengerjr rajza lthat:
A 470 tonna hordkpessg haj tervezja Scharbert Gyula volt, a valaha plt legnagyobb magyar hajnak a tbb mint 20.000 tonns Szent Istvnnak (lsd a hadihajk kztt) a tervezsben is rszt vett. Scharbert e kt hajval ktsgtelenl berta nevt a magyar trtnelembe.
Az jpesti hajgyrban egy sikersorozat indult meg. A kvetkez Duna-tengerjr, az itt lthat Szeged lett.
A hajt 1936-ban ptettk, hordkpessge 308 tonna volt.
A harmincas vek msodik felben teht ltezett a Duna-tengerhajzs, s emelett Magyarorszgon bejegyzett trsasgok a hagyomnyos tengerhajzsban is rszt vettek. Ehhez a fiumei kiktben kapott engedmnyek is hozzjrultak, de jelents szerepet nem jtszottak, hiszen Fiumt e trsasgok mr nem igazn vettk ignybe.
A vllalatok mellett felttlenl meg kell emltnnk Rottr Ivn nevt is, aki megalaktotta a Magyar Tengersztisztek Egyeslett. A magyar tengerhajzs jjalakulsa, a Hivatal jjteremtse mellett ez az egyeslet igen fontos szerepet jtszott a hajzs szellemi hagyatknak polsban.
A magyar tengerhajzst a msodik vilghbor kitrsekor az n. Duna-tegnerhajzsi Rt. (DTRT)s a klfldi tkvel megalakult, klnbz engedmnyekkel idecsalogatott trsasgok kpviseltk. 1939. szeptember elsejn, mikor a nmet hajk megkezdtk a hbor Lengyelorszg ellen, a magyar hajk java-rsze ton volt, valahol a vilg tengerein.
|