A magyar tengerszet trtnete Trianontl a msodik vilghborig
2006.05.08. 14:52
Az 1920. jnius 4-i trianoni bkedikttummal az addig virgz magyar tengerszet fejldse megakadt
A magyar tengerszet trtnete Trianontl a msodik vilghborig
Ksztette: Gellrtfy Pter
Az 1920. jnius 4-i trianoni bkedikttummal az addig virgz magyar tengerszet fejldse megakadt. A dikttum III. Fggelknek 1. szerint a Szvetsges s Trsult Hatalmaknak joguk van arra, hogy a hadiesemnyek folytn elpusztult, vagy megrongldott kereskedelmi s halszhajjukat ptolhassk a vesztes kzponti hatalmak -jelen esetben Magyarorszg-, hajibl, krptlsknt. A 4. szerint ezen hajk okmnyait, illetve a tulajdonjogukat igazol iratokat is t kell adni. Az egykori magyar tengeri kereskedelmi hajk, melyek tlltk a vilghbort, fknt olasz kzbe jutottak, de szereztek az amerikaiak, francik s a Monarchia utdllamaibl is tbben.
A magyar tengerszet jjszletst 1922. prilis 17-re tehetjk, Velencben ekkor kerlt sor magyar lobog felhzsra a Rkos Lajos hj. (hosszjrat) tengerszkapitny parancsnoksga al kerlt Hros gzsn. Az jjledsben nagy szerepet jtszott msok mellett Polnay Jen, Barta Jzsef, Lehel Jen a Magyar Hajzsi Rt. ksbbi rsztulajdonosa s Burger Bernt genovai konzul.
A hbor utn Harriman, az USA kereskedelmi s tengerszeti gyekkel foglalkoz llamtitkra tulajdonba kerlt tbb egykori magyar haj is. Polnay Jenvel kzsen megalaptotta az Amerikai-Magyar Hajzsi Rt-t, majd a ht hajt tadta az cenia Tengerhajzsi Rt-nek (korban Atlantica Tengerhajzsi Rt.), melynek Polnay volt a vezrigazgatja. Mr 1928-ban a magyar kereskedelmi tengerszet fejldst szorosan rint terv merlt fel. A hamburgi kzpont Grhnke cg felajnlott egy 600 tonns hajt, melyet a magyarok killtsi hajknt mkdtettek volna. A Fldkzi tengeri olasz, francia, spanyol, balkni s szak-afrikai kiktkn kvl nmet s skandinv kiktk kztt kzleked haj feladata lett volna a magyar ipari cikkek, mezgazdasgi termkek bemutatsa s npszerstse, m vgl a terv nem valsult meg. A haj szemlyzett kpez legnysget s tiszteket a honvd folyamierk veznyeltk volna.
Trianon kvetkezmnyeknt a magyar textilipar is slyos problmkkal kszkdtt, a trieszti traks miatt a gyapot ra nagyon megntt. Ezt a problmt orvosolni prblvn felmerlt egy Budapest-Alexandria kzvetlen jrat lehetsge. Pthy Lszl, aki hajzsi vllalatot brt Egyiptomban testvreivel, valamint ifj. Horthy Mikls, a kormnyz kisebbik fia megalaptotta a Magyar-Egyiptomi Kereskedelmi Rt.-t. Ekzben a Duna-tengeri hajzs gye mellett szlalt fel a kormnyz az 1933. mrcius 18-i koronatancs lsn. Beszdben egy prbajrat megindtsa mellett foglalt llst, ezzel akarvn felmrni a majdan megindul jratok kltsgeit, s kockzatt. Az jonnan alaptott vllalat, a Magyar-Egyiptomi Rt. kltsgvetsbl fedeztk egy kisebb haj, az Apollinaris III. brbevtelnek s tjnak (Rotterdam-Alexandria-Budapest-Rotterdam) kiadsait. A haj tavasszal Rotterdambl kiindulvn (svnyvizet szlltott) hajzott a tunziai Bizertig, ahol a felmerlt mszaki problma miatt hosszabb ideig kellett tartzkodnia. A javts alatt ll hajn jnius 3-n este emberi mulasztsbl tz ttt ki, s benngett a haj parancsnoka Lehrer rpd szkv. sorhajhadnagy, hj. tengerszkapitny, a haj holland kapitnya s egy nmet jsgr. Innen Alexandriig Grammatik Mihly hj. tengerszkapitny vitte a hajt, m hamarosan Bornemissza Flixnek kellett tvennie az irnytst, eldje megbetegedse folytn. Vgl nagyobb problmtl mentesen 1933. szeptember 20-n futott be az Apollinaris III. Budapestre, a Nemzeti s Szabadkiktbe. Ht nappal ksbb immr Kdr Ferenc hj. kapitny irnytsval, szlltmny nlkl, megindult a haj vissza Rotterdamba. A sikeres prbat utn 498.000 pengt szavazott meg az orszggyls, az j Duna-tengerjr megptsre. Scharbert Gyula vezetse alatt a Ganz Hajgyr Rt.-nl a Magyar Folyam- s Tengerhajzsi Rt. (MFTR) megrendelsre pl Budapest 1934. oktberben elindulhatott els tengeri krtjra, melynek sorn Isztambul, Pirusz s ms vrosok rintse utn elrt Alexandriba, majd a szlltmny kirakodsa utn szerencssen visszatrt a magyar fvrosba. A msodik tjra 1934. decemberben kerlt sor, s a Duna jgiszonyai miatt egszen a kvetkez v tavaszig elhzdott. Ezen id alatt a haj tranzitforgalmat bonyoltott le Alexandria s a kzel-keleti kiktk kzt.
A remlt siker nem is maradt el, hamarosan a MFTR-nek vsrolnia kellett a Neptun Tengerhajzsi Rt-tl egy francia gyrtmny 1200 tonns tengeri gzs, mely a Duna nevet kapta.
1936. mrciusban megalakult a M. Kir. Duna-Tengerhajzsi Rt. (DTRT), mely tvette irnytsa al a MFTR-tl a Budapestet. Az egy hnapra r elkszlt msodik Duna-tengerjr, a Szeged motoros (600 tonns hordkpessg), majd az 1937. oktberre megplt Tisza motoros is a DFTR-hez kerlt a maga 1200 tonns hordkpesgvel.
Mr 1916-ban, a Duna konferencin felvetette Kvassay Jen vzpt mrnk a budapesti tengeri kikt megptsnek tlett, de az I. vilghbor hzdsval a kikt megptse elhalasztdott. 1920. tavaszn egy francia vllalat (Schneider s Tsa.) opcit kapott a kikt megptsre, m idvel a magyar llam nevben Maurer Gyula, a kiktgyek kormnybiztosa visszaszerezte a rszvnyeket a cgtl, gy vgs soron llami pnzen plt meg a Csepel sziget szaki rszn fekv vmmentes kikt s a gabonatrhz. Az 1928-ban tadott vmmentes kikt 1937-ben megkapta a Magyar Nemzeti Szabadkikt nevet, mivel az angol Lloyd’s nemzetkzileg elismerte a magyar fvrost, mint tengeri kiktt. 1938-ban az els bcsi dnts alapjn ismt Magyarorszg rszv vlt a Felvidk dli svja, s ennek kt kiktje, a komromi s a prknyi a fent emltett csepeli kikt fiktelepeiv vlt. Az olasz kormnnyal folytatott 1933-as trgyalsok s 1935. mrcius 2-i kormnyrendelet alapjn Fiumt Olaszorszg biztostotta a magyar tengerhajzs szmra. A vmmentes csepeli kikt zletet ltvn ebben, hamarosan (1940) felvette a M. Kir. Nemzeti Szabadkikt s Tengerhajzsi Vllalat nevet. A vllalat mkdsi terlete szak Eurpa – Dl Amerika s a tvolabbi afrikai kiktk voltak. A kikt igazgatja, Bornemissza Flix felismerte a Ganz gyrtmny vasti kocsik Argentnba s Brazliba val szlltsnak lehetsgt. A tervek szerint hrom 2300 tonns Duna-cenjr (mindssze egy kszlt el, a Chiaturi, ez is jvttelknt szovjet kzbe kerlt a hbor utn) a Diesel mozdonyok mellett Brazliban berakodott ft is szlltott volna. A visszaton a trgyalsok szerint brazliai kvltetvnyesek kvjt szlltottk volna, mert azok Budapesten kvntk berendezni Kzp- s Kelet-Eurpa kzponti kvraktrt. Hasonlan eredmnyesek voltak Bornemissza szovjetunibeli trgyalsai is 1940-ben, sikerlt megllapodnia szovjet kollgival a Budapest-Fekete tenger-Azovi tenger, valamint a Budapest-Leningrd-Helsinki tvonalon kzleked 3000 tonns hajk megptsrl. A tervek szerint ugyanezzel a hajtpussal bonyoltottk volna le az ruszlltsi forgalmat Fiume s a kanadai Szent Lrinc foly partvidke kztt. Sikerlt szerzdst ktni a stockholmi szkhely Sven Salen tengerhajzsi vllalattal, ennek rtelmben Magyarorszg tvette volna a svd gazdasgi rdekek kpviselett Kelet Eurpa sszes vizein, ennek ellenben a svd cg sszes hajival elltta volna a Szabad Kikt s Tengerhajzsi Vllalat sszes rdekkpviselett, illetve a szlltsi zletek lebonyoltst. A msodik vilghbor idejn kezdte el pteni a Ganz Hajgyr Rt. a korszak kt legnagyobb Budapesten pl hajjt a 4000 tonnatartalm Magyar Vitzt (ksbb Szimferopol, majd Teja) s Magyar Tengerszt (ksbb Szevasztopol, majd Totila). Ezeket a Szovjetuni hajtotta megvenni, m vgl a nmetek kaptk meg.
A kt vilghbor kzti magyar tengerszet rsze volt az alkoholcsempszet is. A skandinv orszgok 1929-ben betiltottk az alkohol fogyasztst, gy a magyar llam tudtval egy kisebb (hat hajbl ll) flotta elgtette ki az ignyeket szesz csempszsvel. A nagyjbl 150 tonna nagysg hajk kzl t (Neptun, Hullm, Relis, Vilmos s a Mars) be is futott a skandinv kiktkbe, velk szemben a Tbor nylt tengeren ltta el a tbbi hajt rakomnnyal. 1931-re a svd kormny diplomciai erfesztsei rvn vge szakadt a csempszetnek.
Fiume olasz kzre jutsval a M. Kir. Tengerszeti Akadmia megsznt. gy a tisztjellteknek elbb le kellett rettsgiznik, majd egy kt ves gyakorlati kikpzst kellett vgrehajtaniuk. Ezutn el kellett vgeznik a Kereskedelmi Tengersztiszti Tanfolyamot. A Navigcit Nagy Gbor, a tengerszeti fldrajzot dr. Haltenberger Mihly, a hajptstant Hensch Zoltn, mg az angol tengerszeti nyelvet Kompolthy Jb tartotta, de a tanrok kzt volt Rkos Lajos s dr. Leidenfroszt Gyula is. A gptiszteknek a felsipari szakiskola elvgzst, majd flves gyakorlati kpzst kellett vgrehajtaniuk. Ekkor lehettek III. oszt. gptisztek, majd kt ves gyakorlat utn II., ksbb I. osztly gptisztek.
A magyar hajk legnysge jrszt tisztekbl, illetve rettsgizett fikbl llt. Az szocilis tmogatsukat az 1936-ban ltrehozott Magyar Kereskedelmi Tengersztisztek Egyeslete. Megalakulsban nagy szerepet jtszott Kdr Ferenc, Grammatik Mihly, Dinczer Gyula s msok. Dinczer nagy szerepet jtszott abban, hogy megalaktottk a DTRT nyugdjpnztrt. 1942-tl a DTRT-hez nem tartoz tengerszek is kaptak nyugdjat az ekkor megalakult vllalati nyugdjpnztrtl.
Felhasznlt irodalom:
Dezsnyi Mikls-Herndy Ferenc: A magyar hajzs trtnete Budapest, 1967.
Juba Ferenc: A magyar tengerszet a msodik vilghborban. Kaposvr, 1993.
Katona Mikls: A magyar Duna-tengerhajzs regnye. Salgtarjn, 2000.
|