A Monarchia tengerpartja
Tengerparti vrosok s tartomnyok. Melyek voltak ezek? Hny tengerparti tartomnya volt az Osztrk-Magyar Monarchinak? Melyek voltak a legnagyobb kiktk?
A kiegyezs ltrejtte s az azt kvet jogi, politikai vitk utn a szksges rendezsek utn a Monarchia tengerpartjn ngy tartomny alakult ki, mgpedig a Kstenland (Partvidk), Fiume, Horvt-szlavonorszgok s Dalmcia.
Ktsgtelenl a legnagyobb forgalmat a kstenlandi Trieszt, valamint Fiume bonyoltotta le, br a Monarchia e kt nagy kereskedelmi kiktjnek forgalma kztt is jelents klnbsgek voltak. Az osztrk kikt forgalma, mint arra mr tbbszr is utaltunk, lnyegesen nagyobb volt Fiume tengeri ruforgalmnl. Ugyanakkor nem elhanyagolhat az a tny sem, hogy utbbinak a fejldse a kiegyezst kveten ltvnyos, s a statisztikai adatok tkrben gyorsabb tem is volt, mint Trieszt forgalmnak emelkedse.
A Monarchia kormnyai ltal tmogatott legnagyobb vllalatok ebben a kt kiktben mkdtek, gy vilgos, hogy a kt kiktvros forgalma szmunkra a leglnyegesebb. A krnykkn elterl kisebb kiktk, mint Capoidistra, Volosca, Cirkvenica a kisparti hajzsban tntek fel.
Azonban nagy mlt hajzssal nem csak a Kstenland tartomny s Fiume rendelkezett, hanem a horvt-szlavn tartomny s Dalmcia is. Elbbi klnsen a halszatban tnt ki, utbbi terletn pedig szmos ismert, rgi kikt fekdt. gy pldul a jelents olasz hatst magukban hordoz Spalato, Raguza, Zra s Sebenico vrosok, melyekben fontos vitorlsflottk llomsoztak. Zra volt Dalmcia legfontosabb vrosa, ahol a tartomny igazgatsi hivatalai is mkdtek. A legdlebbi Cattaro nev kicsiny vroska Pola mellett a Monarchia msik fontos haditengerszeti kzpontjv ntte ki magt.
|